Groep 8c
Leerkracht: Ada Mes. a.mes@kindenonderwijsrotterdam.nl
Op deze pagina zullen de kinderen en ik regelmatig een stukje schrijven en foto’s laten zien van wat we doen. Maar u kunt hier ook zien wat het huiswerk is.
Bijzonderheden in de komende periode:
- We oefenen de musical in de speelzaal aan de BW volgens dit rooster:
Dinsdag 10:30-12:30 Woensdag 8.30 – 10.30 Donderdag 12.30 – 14.30 Vrijdag 12.30 – 14.30 - Woensdag 29 juni: Beginnen op de Ben Websterstraat, we oefenen de musical. Vanaf 10:00 Strandochtend Nesselande, kinderen zijn daar uit om 12:30. Uiteraard kunnen kinderen die dat willen dan mee terugfietsen naar school met de leerkrachten.
- Donderdag 30 juni: Disco van 20:00-22:00.
- Vrijdag 1 juli: Uitslapen! 9:30 beginnen aan de Ben Websterstraat. We spelen onze musical voor de andere groepen 8 en zij spelen ‘m voor ons.
- Maandag 4 juli: Filmochtend. ’s middags buffetrestaurant: iedereen brengt wat lekkers mee( graag zelf gebakken/gekookt)
- Dinsdag 5 juli: ’s middags een verrassingsuitje. Kom op de fiets.
- Op woensdag 6 juli spelen wij ’s ochtends onze musical voor andere klassen en om 19:00 onze musical ‘Herrie op het eiland voor u. Locatie: Ben Websterstraat.
- Donderdag 7 juli; starten op de Ben Webster. podium opruimen. terug naar de CvB voor het laatste Buskesrapport en het ophalen van de laatste spullen. De kinderen zijn vanaf ’s middags vrij.
Huiswerk:
- Iedere week: Nieuwsbegrip tekstles en Nieuwsbegrip woorden les. Zelf in te plannen van dinsdag tot maandag, dan moet het af zijn. Elk kind heeft een eigen inlognaam en wachtwoord en kan inloggen op www.nieuwsbegrip.nl
- Kinderen in het C cluster van spelling hebben een BLOON account. (Enkele andere kinderen hebben er één op vrijwillige basis) Hierop oefenen ze de spellingwoorden en na vier oefeningen krijgen ze steeds een nieuwe oefenlijst. Ik verwacht wekelijks minimaal één serie gemaakte oefeningen te zien.
- Elk kind heeft een activatiecode gekregen om gratis thuis te kunnen werken met Ambrasoft, via een schoolaccount. Op het formulier dat ik meegaf staat de code en hoe het account door u aangemaakt kan worden. Ik zet steeds werk klaar voor rekenen, taal, spelling en werkwoordspelling.
- Vanaf maandag 23 mei: ken je musicaltekst. Je boekje mag je nog wel naast het podium inkijken, maar op het podium niet.
Ik noem ook graag een aantal sites waarmee thuis geoefend kan worden:
- www.toetsendleren.nl (ww:deleerling) om alle vakken te oefenen.
- www.wrts.nl om woordjes te oefenen.
- www.beterspellen.nl
- www.beterrekenen.nl
- www.leestrainer.nl ( geschikt voor alle vakken)
- http://oefensite.rendierhof.nl
- www.sommenfabriek.nl
- www.woorden.org ( voor woordenschat)
Woensdag 11 mei: Grote rekendag:
Gwen: we begonnen met een soort van presentatie van de juf waarbij we ook een uitleg kregen over bubbel sorteren dat is hoe een computer denkt we kregen een paar filmpjes te zien hoe dat is ze werking gaat eerst met lego poppetjes en daarna met cijfers eerst begreep ik het niet maar daarna gelukkig wel toen mochten we het zelf gaan proberen in groepjes we moesten de getallen op volgorde zetten door steeds twee cijfers te pakken en die vervolgens te gaan schuiven na dat we dat hadden gedaan gingen we naar buiten en was het tijd om bubbel te sorteren op het plein door met stoep krijt te gaan tekenen met pijlen, rondjes en vierkanten en dat was nog even een karweitje maar voorderest was wel leerzaam en leuk om op een andere manier te rekenen.
Nico: De juf begon met vertellen wat we gingen doen. We begonnen met leren over bubbel sorteren en in het begin leek het moeilijk maar dat was het eigenlijk niet. En toen liet de juf een filmpje zien van LEGO poppetjes die het bubbel sorteren gingen nadoen. In het begin wist niemand hoe het werkte maar daarna wel. En daarna gingen we naar buiten en moesten we met stoepkrijtjes een soort van bubbel sorteren, in een sorteernetwerk. Want soms gaan meerdere computers aan dezelfde opdracht werken en dat hebben toen geleerd.
Woensdag 20 april:
We maken de Centrale eindtoets,(eerst bekend als de Cito-eindtoets) en de meeste kinderen hebben daar een goed gevoel over. Het lukt en natuurlijk zijn er ook erg lastige opgaven. Maar dan kennen we de strategieën om toch bij het meest waarschijnlijke antwoord te komen. de uitslag krijgen we pas na 23 mei, dat wordt dus nog wel even afwachten.
Dinsdag 12 april:
Thomas: Vandaag hadden we ANWB streetwise. Streetwise was erg leuk en leerzaam. Als je goed had opgelet kan je beter in het verkeer zijn geworden. Het was wel moeilijk dat je recht op een balk moest blijven fietsen. We hadden een parcours afgelegd een keer normaal en een keer met en erg zware tas, dat maakte het slalom gedeelte erg lastig.
Het einde was heel leuk want je mocht op een elektrische step rijden. Voor sommigen ging dat minder goed.
8-11 maart 2016:
We hebben een heerlijke werkweek in Loon op Zand achter de rug. Het weer zat goed mee en we genoten van de speelplaats, het voetbalveld, de bosspeeltuin en uiteraard van het eigen speelbos. We deden superveel activiteiten, zowel overdag als ’s avonds in het donkere bos. We zochten onze gehusselde namen, speelden toneel, slopen tijdens het douanespel, hebben gesport tijdens de sportdag, dansten tijdens de ochtendgymnastiek, zochten de weg en de oplossing van de puzzel bij de speurtocht, gingen op liedjesjacht, douchten erg snel, aten erg lekkere dingen, dansten, zongen en acteerden tijdens de bonte avond, hielden een disco en nog veel meer…Vrijdags kwamen we flink moe, maar erg voldaan terug in Zevenkamp, waar de ouders en anderen ons met open armen hebben ontvangen.
17 feb 2016:
Vanmiddag heeft Gwen deelgenomen aan een voorronde van de Rotterdamse voorleeswedstrijd. Ze was natuurlijk al Buskeskampioen. Na vanmiddag is ze nu ook van een groot deel van Rotterdam ( IJsselmonde, Lombardijen, Ommoord, Hillegersberg, Nesselande en Zevenkamp) voorleeskampioen!!!! WOW Gwen, we zijn trots op jou!!!
(sorry Gwen, ik krijg de foto’s niet gedraaid.)
Op woensdag 2 maart heeft ze ook aan de grote Rotterdamse Finale in het bibliotheektheater meegedaan.Waar ze het fantastisch gedaan heeft, maar een ander tot winnaar is gekozen.
9 feb 2016:
Gedichten door Witold:
ELFJE:
koud
de voetbal
op het veld
getrapt in het doel
GOAL!!!!
NAAMGEDICHT:
Witold is mijn naam
Ik vind spelletjes leuk
TU Delft, daar wil ik heen
Ogen, die werken niet goed
Lezen is één van mijn hobby’s
De Harry Potter en Star Wars verhalen zijn leuk.
STAPELGEDICHT:
Ik ben thuis
Ik ben thuis en speel een spelletje
Ik ben thuis en speel een spelletje, want ik vind het leuk
Ik ben thuis en speel een spelletje, want ik vind het leuk en het gaat heel goed
Nu moet ik nadenken.
3 februari 2016:
Gedichtendag door Kian:
We hebben gedichtendag gehouden. Eerst liet de juf haar poezië-album zien van vroeger. Daar hadden al haar vrienden in geschreven en er zaten wel hele leuke gedichten bij. Daarna heeft ze een boek genaamd spaghetti van Menetti zien en toen als iemand mijn botjes vindt toen ook nog de kat met de hoed van dr.seuss en daarna heeft ze een paar pantoem gedichten laten zien daarna moesten we er zelf ook een maken. We hebben er eentje met heel je groepje gemaakt en we hebben ook nog een pantoum gedicht alleen gemaakt. Ik vond die van mij best wel goed gelukt daarna hebben we één pantoem gedicht op een poster gemaakt en ook nog een plaatje er bij daarna was het klaar het was een super leuke dag en ik heb er veel van geleerd en dit was mijn verslag.

26 jan 2016:
We zijn vandaag op bezoek geweest bij het Voortgezet Onderwijs. Het Comenius college Lijstersingel heeft ons hun beroepsafdeling laten zien en ervaren.

19 jan 2016:
We zijn vanmiddag aan de slag geweest met het maken van animatiefilms. Eerst de theorie gekregen en daarna zelf films maken. Het was leuk! De resultaten kunt u tot 23 januari via deze links bekijken:
Download:
Alternative link:
https://www.myairbridge.com/download/package/O377MPKUM0E78LG5-UT0B5/

18-12-2015:
Gisteren zijn we begonnen met een kerkdienst in de Ontmoetingskerk onder leiding van ds Jils. ’s Middags hebben we klassendoorbrekend geknutseld en ’s avonds hebben we voor de ouderen in woongebouw Nieuw Verlaat opgetreden. Het was een prima dag.






15-12-2015: We hebben de planning CITO LVS toetsen gemaakt:
Week van 4-8 januari: DMT & AVI
Week van 11-15 januari: Begrijpend lezen, woordenschat, studievaardigheden
Week van 18-22 januari: rekenen, spelling, werkwoordspelling
Week van 25-29 januari: inhaalweek voor kinderen die afwezig waren
week van 1-5 februari: overleg IB, directie en leerkrachten groepen 8
Week van 8-12 februari: adviesgesprekken
Sinterklaasfeest 4 december
We hebben een erg leuke ochtend gehad afgelopen vrijdag. We hebben genoten van de mooie surprises en natuurlijk van de cadeautjes!
Schaatsen 2 december
We zijn naar de schaatsbaan in de Esch geweest. Sommigen lieten daar gelijk hun jarenlange ervaring zien, maar er waren ook kinderen die vandaag voor het allereerst op schaatsen stonden en….uiteindelijk een rondje op de grote baan konden maken!!!
Meer foto’s zien? Klik hier: https://picasaweb.google.com/102545530618857798064/SchaatsenGroepen8?authkey=Gv1sRgCILG_IfT_rnK3gE
Vrijdag 20-vrijdag 27 november: Mediamasters
We zijn in het kader van de landelijke ‘week van de mediawijsheid’ bezig geweest met een online game, waarin we allerlei missies tegenkwamen. De opdrachten waren prima te doen voor ons. Daardoor hadden we nu jokers verdiend, die we konden inzetten tijdens de grote finale van vrijdag de 27e. ook de finale ging goed, we wisten bijna alles. helaas voor ons waren er andere klassen sneller of beter en nu zitten we dus niet bij de top 10 van Nederland. Maar goed, we zijn wel heel veel media-wijzer geworden en daarvoor hebben we een diploma gekregen!
Vrijdag 6 november:
Tijdens de Nieuwsbegriples over panda’s hebben we ‘elfjes’ gemaakt.Hier zijn er een paar:
panda
so cute
wuwen en xingya
ze houden van elkaar
bamboe
panda
lieve panda
schattig, mooi, gevaarlijk
lui, moe, verliefd, gevaarlijk
bamboe
panda’s
geen knuffeldier
houdt van bamboe
Wu wen, Xing ya
dierentuin
Donderdag 15 oktober:
Vandaag kwamen Martin en Perry, machinisten bij de NS, ons vertellen over het spoor.Tijdens hun komische verhaal kwamen serieuze zaken aan bod. Ze hadden het over het vak van machinist, de spanning van veel bijna en echte ongelukken op en langs het spoor,over zwartrijden, over respect. We hebben veel gelachen en veel geleerd.

Ook op donderdag 15 oktober:
Vandaag lieten een paar kinderen uit onze klas een deel van de gymles schieten om aan kinderen van groep 5A voor te lezen. Dat werd goed gewaardeerd. Ze kregen heel terecht veel complimenten.Ze lazen goed op toon, in een goed tempo en hielden erg goed rekening met leestekens.
Woensdag 14 en vrijdag 16 oktober:
Woensdag hadden we de finale van de voorleeswedstrijd van onze klas. Simran, Gwen en Cherryl lazen goed voor. Ze lazen op toon, tempo en lieten ons meeleven met het verhaal. Uiteindelijk hebben we Gwen gekozen als kampioen van 8C. Zij mocht vrijdag onze eer gaan verdedigen in de grote schoolfinale.Dat werd een groot succes. Ze werd unaniem door de jury gekozen. Nu mag ze door naar de volgende ronde om Rotterdams kampioen te worden.
Dinsdag 13 oktober:
We deden vandaag allerlei proefjes, we waren wetenschappers in de dop. We deden dit vanwege het ‘raar maar waar’ thema van de kinderboekenweek.We haalden energie uit een augurk en citroen, gebruikten hetelucht om een ballon op te laten stijgen, lieten een paperclip drijven op water, maakten een lavalamp door olie op water te laten drijven en daar een bruistablet aan toe te voegen en nog veel meer interessants. Vraagt u de kinderen er maar naar!
Vrijdag 9 oktober:
We hebben in de klas gedragsregels afgesproken. We willen dat iedereen zich prettig voelt in onze groep. Daarom kwamen we tot deze afspraken:

Woensdag 7 oktober:
De kinderboekenweek is begonnen, we gaan in deze tijd van alles extra doen rondom het thema ‘Raar maar waar’. Het thema van de kinderboekenweek. We hebben al een show gezien van een professor en zullen ook zelf proefjes gaan doen.Ook de traditie van de Buskesschool voorleeswedstrijd doen we natuurlijk in deze tijd.

Maandag 28 september:
Het is mooi om te merken dat de kinderen wennen aan hun nieuwe manier van werken.Ze werken sneller, het werk komt steeds meer af. Ze letten goed op tijdens de instructie en zijn blij dat het allemaal behoorlijk lukt.
Ik wil ook vertellen dat we mee gaan doen aan
MediaMasters wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid (20 t/m, 27 november) gedurende één uur per dag op vijf schooldagen. Elke speldag start met een korte aflevering op het digibord. Daarnaast gaan de leerlingen zowel in de klas als thuis aan de slag met de MediaMissies. Dat zijn mediawijze opdrachten over bijvoorbeeld privacy, cyberpesten, programmeren, betrouwbaarheid van bronnen en het zelf creëren van content. Tijdens deze opdrachten moeten kinderen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer. Een uitdagend spel waar ik nu al veel zin in heb.
Vrijdag 11 september:
We zijn nu alweer drie weken geleden gestart aan dit bijzondere schooljaar. We hebben inmiddels de smaak weer te pakken en zijn goed gaan nadenken over het doel dat we aan het eind van dit schooljaar willen bereiken: Wordt het VWO, HAVO of VMBO? En wat moeten we doen om dat doel te halen? Serieuze vragen waarop alle kinderen een antwoord hebben bedacht. En dan nu dus: ertegenaan! We weten wat we kunnen en weten en werken aan wat nog niet kunnen of weten. Hieronder foto’s van de afgelopen twee weken.Via klasbord toonde ik er eerder al meer.
Maandag 24 augustus:
De eerste schooldag van groep 8 is al achter de rug. We hebben veel gepraat, gespeeld en ons brein weer opgestart met allerlei coöperatieve activiteiten. De dag vloog om. Dat was een goed begin.
Ik heb de kinderen een tweetal bladen meegegeven:
- Een account voor ambrasoft. Ieder heeft een eigen account en inlogcode. Ik heb al werk klaargezet. Zo kunnen ze thuis, op de computer oefenen voor rekenen en taal. Op deze manier hoeft u dus geen account te kopen, maar kunnen de kinderen via het schoolaccount werken. U moet wel het account nog activeren. Ik wil u vragen dat deze week te doen.
- Klasbord. Klasbord is een sociale mediatool, waarmee ik de kinderen en u gemakkelijk op de hoogte kan houden van de activiteiten in de groep. U kunt hierbij denken aan tekstberichten, het stellen van een vraag of het delen van een foto. Welke boodschap het ook is, met Klasbord kan ik het vliegensvlug delen. Het voordeel van Klasbord ten opzichte van andere sociale mediatools is dat het een gesloten omgeving is. Alleen de kinderen en u kunnen de klas via de Klasbord-app volgen met de groepscode en nadat ik u als volger geaccepteerd heb. Deze code is heb ik vandaag aan de kinderen meegegeven.




























